Τετάρτη 30 Οκτωβρίου 2013

"ΦΑΡΑΩΝΙΚΟ" ΕΡΓΟ, ΤΩΝ ΝΕΟ-ΟΘΩΜΑΝΙΚΩΝ ΠΟΘΩΝ

Οι νεο-οθωμανικοί πόθοι της κυβέρνησης Ερντογάν είναι προφανείς. Φροντίζει να μας τους υπενθυμίζει με κάθε ευκαιρία ο ίδιος ο Τούρκος πρωθυπουργός και οι υπουργοί του κυβερνώντος ισλαμικού Κόμματος Δικαιοσύνης και Ανάπτυξης (AKP).
Οι φωνές που προωθούν την επέκταση της Τουρκίας στα πάλαι ποτέ «οθωμανικά Βαλκάνια» δεν θα μπορούσαν φυσικά να λείψουν από τους χθεσινούς εορτασμούς για τη συμπλήρωση 90 ετών από τη γέννηση της Τουρκικής Δημοκρατίας από τον Κεμάλ Ατατούρκ.
Τι κι αν η κεμαλική εξωτερική πολιτική ήταν προσανατολισμένη στη Δύση και στο Ισραήλ; Οι ισλαμιστές του Ερντογάν κρατούν μόνο ό,τι τους συμφέρει και μετατοπίζουν τον άξονα... επελαύνοντας (διπλωματικά, εμπορικά, πολιτιστικά) προς τα Βαλκάνια, τη Μέση Ανατολή, τον Καύκασο και τη Βόρεια Αφρική, σε μια προσπάθεια να αποκαταστήσουν τα οθωμανικά «μεγαλεία».
Σε αυτό το πλαίσιο ο Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν, που υπενθυμίζεται πως έχει περάσει και από τη δημαρχία της Κωνσταντινούπολης, εγκαινίασε χθες τη «Marmaray», την υποθαλάσσια σιδηροδρομική σήραγγα που ενώνει την ευρωπαϊκή πλευρά του Βοσπόρου με την ασιατική.
«Αυτό το σχέδιο είναι ένα όνειρο 150 ετών. Οι πρόγονοί μας το εμπνεύστηκαν και αναλάβαμε εμείς να το πραγματοποιήσουμε», δήλωσε ο πρωθυπουργός αναφερόμενος στους αγαπημένους του σουλτάνους Αμπντούλ Μετζίτ Α' και Αμπντούλ Χαμίτ Β' που είχαν οραματιστεί πρώτοι την κατασκευή μιας τέτοιας σήραγγας το δεύτερο μισό του 19ου αιώνα. Δεν είναι τυχαίο, άλλωστε, πως ο Ερντογάν ξεκίνησε τη χθεσινή του ομιλία μνημονεύοντας έναν άλλο σουλτάνο, τον Μωάμεθ Β' τον Πορθητή που άλωσε την Κωνσταντινούπολη το 1453.
Χθες εγκαινιάστηκαν τα πρώτα 13,6 χλμ. του εν λόγω σιδηροδρομικού δικτύου, του πρώτου παγκοσμίως που ενώνει υποθαλάσσια δύο ηπείρους, εν προκειμένω την Ευρώπη με την Ασία. Το έργο (που είναι προγραμματισμένο να επεκταθεί κι άλλο) κόστισε περίπου 3 δισ. ευρώ (από τα οποία το ένα το έδωσε η ΕΕ), πραγματοποιήθηκε σε συνεργασία με την Ιαπωνία και διαφημίζεται από την Αγκυρα ως σημαντικός εμπορικός άξονας που «αναβιώνει τον ιστορικό δρόμο του μεταξιού».
«Αυτό το πρότζεκτ δεν ανακουφίζει απλώς την κυκλοφοριακή συμφόρηση εντός της Κωνσταντινούπολης, αλλά επανενώνει πολιτισμούς», δήλωσε ο υπουργός Μεταφορών Μπιναλί Γιλντιρίμ, σύμφωνα μάλιστα με τον οποίο ο άξονας της παγκόσμιας οικονομίας έχει μετά το 2008 αρχίσει να μετακινείται από τη Δύση προς την Ανατολή.
Δεν είναι τυχαίο πως στα χθεσινά εγκαίνια έδωσαν το «παρών» μεταξύ άλλων οι ηγέτες της Ιαπωνίας, της Ρουμανίας και της Σομαλίας. Το συγκεκριμένο έργο (οι προϋποθέσεις ασφαλείας του οποίου αμφισβητούνται από διάφορες πλευρές) αποτελεί άλλο ένα από τα πολλά «φαραωνικά» πρότζεκτ που έχει βάλει μπρος ο Ερντογάν στην άλλοτε πρωτεύουσα της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας.
Ο λόγος για μια σειρά από αμφιλεγόμενα έργα, όπως η έγερση ενός γιγαντιαίου τζαμιού σε λόφο της Κωνσταντινούπολης, η διάνοιξη ενός καναλιού μήκους 50 χλμ. που θα συνδέει τη Μαύρη Θάλασσα με τον Μαρμαρά, η κατασκευή τρίτης γέφυρας πάνω από τον Βόσπορο, η δημιουργία τρίτου αεροδρομίου κ.ά. Ο «μεγαλοϊδεατισμός» του Ερντογάν βρίσκει απήχηση και στις δηλώσεις άλλων κορυφαίων αξιωματούχων της γείτονος.
Χαρακτηριστικά, ο πρόεδρος Γκιουλ υπερτόνισε χθες «την εξέλιξη της Τουρκίας σε παγκόσμιο κέντρο», ενώ σε ανάλογες δηλώσεις έχει προβεί πολλάκις και ο ΥΠΕΞ Νταβούτογλου. Κι όλα αυτά ενώ μόλις πριν από λίγες ημέρες ο Ερντογάν είχε διακηρύξει πως «το Κόσοβο είναι Τουρκία», ενισχύοντας παράλληλα τους στρατιωτικούς δεσμούς της Αγκυρας με την Αλβανία.
ΓΙΩΡΓΟΣ ΣΚΑΦΙΔΑΣ
ethnos.gr