Τρίτη 16 Αυγούστου 2011

ΕΚΡΗΚΤΙΚΟ ΜΙΓΜΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΚΤΟΠΛΟΪΑ ΤΑ ΑΚΡΙΒΑ ΚΑΥΣΙΜΑ ΚΑΙ Η ΜΕΙΩΜΕΝΗ ΚΙΝΗΣΗ




Ορατός είναι πλέον ο κίνδυνος το 2011 οι ακτοπλοϊκές εταιρείες να καταγράψουν νέο αρνητικό ρεκόρ στα οικονομικά τους αποτελέσματα, ένα χρόνο μετά το 2010, όταν και κατέγραψαν τις μεγαλύτερες ζημιές της ιστορίας τους, που υπολογίζονται άνω των 300 εκατ. ευρώ.

Οι αριθμοί επιβεβαιώνουν τις αιτιάσεις των ακτοπλόων που επισημαίνουν πως, εκτός από το μη λειτουργικό κανονιστικό πλαίσιο που έχει θεσπίσει το κράτος για τον κλάδο, την κατακόρυφη αύξηση της τιμής των ναυτιλιακών καυσίμων που συμμετέχουν πλέον σε ποσοστό άνω του 45% στα λειτουργικά έξοδα των πλοίων, έχουν να αντιμετωπίσουν και τη διαρκή μείωση της επιβατικής κίνησης που οφείλεται σε ένα βαθμό και στην οικονομική κρίση που αντιμετωπίζει η χώρα.
Σύμφωνα με τα στοιχεία του Λιμενικού Σώματος στο επτάμηνο του 2011 από τα λιμάνι του Πειραιά (εκτός Αργοσαρωνικού) Ραφήνας και Λαυρίου έχουν ταξιδέψει 2,51 εκατ. επιβάτες, όταν το 2010 είχαν φτάσει τα 2,65 εκατ. επιβάτες και το 2009 τα 2,73 εκατομμύρια.
Ειδικότερα το διάστημα Ιανουαρίου - Ιουλίου 2011 στο λιμάνι του Πειραιά επιβιβάστηκαν 1,86 εκατ. επιβάτες από 1,96 εκατ. το 2010 και 1,99 εκατ. το 2009. Από το λιμάνι της Ραφήνας το 2011 έχουν ταξιδέψει 510.428 επιβάτες, το 2010 558.545 και το 2009 617.049.
Μόνο στο λιμάνι του Λαυρίου παρατηρείται μια μικρή αύξηση, αλλά η επιβατική κίνηση είναι συνολικά πολύ μικρή σε σχέση με τον Πειραιά και τη Ραφήνα. Ειδικότερα, στο επτάμηνο του 2011 έχουν ταξιδέψει 135.274 επιβάτες, στο αντίστοιχο διάστημα του 2010 127.644 και του 2009 131.669.
Η μείωση της κίνησης των επιβατών, αλλά και οι πετρελαϊκές τιμές είναι δύο θέματα που δεν είναι δυνατό να αντιμετωπιστούν. Μοναδική διέξοδος για τις εταιρείες, εκτός από το ότι, σύμφωνα με την ετήσια μελέτη της XRTC για τον κλάδο, θα πρέπει να μπουν σε μια σοβαρή αξιολόγηση των εσωτερικών τους διαδικασιών ώστε να εξασφαλίσουν αποδοτικότερες λειτουργίες, είναι να γίνει πιο λειτουργικό το θεσμικό τους πλαίσιο.
Τα ζητήματα
Οι ακτοπλόοι ζητούν άμεσες αποφάσεις σε επίπεδο εξορθολογισμού της εκτέλεσης των δρομολογίων. Οπως επισημαίνουν, είναι πολλές οι περιπτώσεις που ταχύπλοα πραγματοποιούν δρομολόγια κατά τους χειμερινούς μήνες χωρίς να υπάρχει μεταφορικό έργο.
Αλλά και στα θέματα των δρομολογίων που εκτελούνται με κρατική επιχορήγηση χρειάζονται άμεσες λύσεις. Οπως επισημαίνει ο διευθύνων σύμβουλος της XRTC, Γιώργος Ξηραδάκης, στην πρόσφατη έρευνα που έδωσε στη δημοσιότητα, ο τομέας αυτός είναι που χρειάζεται ακόμα μεγαλύτερη προσπάθεια. Επισημαίνει ότι πρέπει να ληφθούν καινοτόμες αποφάσεις, αφού οι καθυστερήσεις στις πληρωμές στραγγαλίζουν σε πολύ μεγάλο βαθμό τη ρευστότητα των εταιρειών, οι οποίες αναγκάζονται να μην εκτελούν έστω και προσωρινά δρομολόγια.
Αναφορικά με το μεταφορικό ισοδύναμο τονίζει ότι πρόκειται για μία θετική προσπάθεια, η οποία όμως χρειάζεται περισσότερη επεξεργασία για να ανταποκρίνεται στις πραγματικές ανάγκες των νησιωτών.
«Είναι απολύτως αναγκαίο ο ρυθμιστής της αγοράς να περάσει από τη θεωρία στην πράξη», αναφέρει χαρακτηριστικά η XRTC, να διαμορφώσει δηλαδή το κράτος ένα πλαίσιο που θα διασφαλίζει την ομαλή και συνεχή επικοινωνία της νησιωτικής Ελλάδας με την ηπειρωτική χώρα.



Δυσοίωνες οι προβλέψεις για το 2011
Στις προβλέψεις που κάνει η XRTC για τη χρονιά που διανύουμε σημειώνει ότι είναι δυσοίωνες, όπως και την περασμένη χρονιά. «Η συρρίκνωση της υψηλής περιόδου συνεχίζεται και κατά το 2011 και ουσιαστικά η αγορά θα επανέλθει στα επίπεδα του τέλους της δεκαετίας του '90 όταν τα έσοδα από τους καλοκαιρινούς μήνες αντιστοιχούσαν στο 60-70% του ετήσιου όγκου εσόδων.
Υπενθυμίζεται ότι στη χρονιά-σταθμό του 2008 το αντίστοιχο ποσό ήταν 37%», επισημαίνει και προσθέτει: «Με την αγοραστική και καταναλωτική δύναμη να είναι σε πτωτική πορεία λόγω της σταδιακής μείωσης εσόδων των Ελλήνων πολιτών το «ταξιδάκι στο Αιγαίο» έγινε είδος πολυτελείας για πολλούς χρήστες, οι οποίοι πλέον περιορίζουν τα συνεχή ταξίδια που έκαναν προς τα νησιά από το Μάιο έως τον Οκτώβριο», ενώ τονίζει: «Οπωσδήποτε η πορεία του κλάδου θα επιδεινωθεί από τη συνεχιζόμενη πτώση της κίνησης προς τα νησιά κατά τους καλοκαιρινούς μήνες και θα δημιουργήσει μεγάλα προβλήματα κατά τους χειμερινούς μήνες όταν η κίνηση θα είναι ακόμη πιο περιορισμένη».