Τρίτη 9 Αυγούστου 2011
ΜΠΑΡΑΖ ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΩΝ ΕΛΕΓΧΩΝ
Συγκεκριμένα, όπως υπογραμμίζεται σε έγγραφο του υπουργείου Οικονομικών (υπ' αρίθμ. 1162/27.7.2011) που υπογράφει ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών, Παντελής Οικονόμου, οι έλεγχοι θα είναι «εξπρές», όπως άλλωστε και ο χρόνος για το συμβιβασμό και την επίλυση της φορολογικής διαφοράς που δεν θα μπορεί να ξεπεράσει τις 40 ημέρες, ενώ η επιλογή των εκκρεμών φορολογικών υποθέσεων ελευθέρων επαγγελματιών και επιχειρήσεων θα γίνεται με 15 συγκεκριμένα αντικειμενικά κριτήρια.
Επισημαίνεται μάλιστα ότι η επιλογή των υποθέσεων μπορεί να γίνεται και με συνδυασμό κριτηρίων, ανάλογα με τα πραγματικά δεδομένα και τη βαρύτητα κάθε υπόθεσης, ενώ στο «στόχαστρο» μπαίνουν:
* όσοι δεν εντάχθηκαν στην περαίωση του ν. 3888/2010, αλλά και σε παλαιότερες αντίστοιχες ρυθμίσεις για το κλείσιμο των εκκρεμών υποθέσεων και δεν έχουν ελεγχθεί ακόμα.
* οι υποθέσεις επιτηδευματιών φυσικών προσώπων τα οποία, με βάση τα στοιχεία του περιουσιολογίου του 2008, υπόκεινται σε φορολόγηση για την ακίνητη περιουσία.
* οι υπόχρεοι για τους οποίους έχουν συγκεντρωθεί εις βάρος τους στοιχεία για παραβάσεις του ΚΒΣ στοιχεία για φοροδιαφυγή, μη δηλώσεων εισοδήματος, ΦΠΑ όταν υφίστανται αδικαιολόγητα μεγάλα υπόλοιπα ΦΠΑ κ.λπ.
* υποθέσεις με τα μεγαλύτερα ακαθάριστα εισοδήματα από κάθε κατηγορία.
* περιπτώσεις επιχειρήσεων που από τις υποβληθείσες δηλώσεις προκύπτει χαμηλός συντελεστής μεικτού και καθαρού κέρδους.
* περιπτώσεις επιχειρήσεων που έκαναν χρήση αναπτυξιακών νόμων.
Θα πρέπει να αναφερθεί ότι στο νέο σύστημα του συνοπτικού ελέγχου, υπάγονται οι ανέλεγκτες υποθέσεις φορολογίας εισοδήματος και λοιπών φορολογιών επιτηδευματιών που αφορούν χρήσεις που έκλεισαν μέχρι και 31/12/2009. Εξαιρούνται όμως υποθέσεις με ακαθάριστα έσοδα άνω των 20 εκατομ. ευρώ, υποθέσεις των οποίων ο έλεγχος έχει ανατεθεί ή ανατίθεται σε ειδικό συνεργείο ελέγχου, φορολογίας πλοίων και όλες οι υποθέσεις για τις οποίες υπάρχουν στοιχεία από τα οποία προκύπτει ότι πρέπει να διενεργηθεί πλήρης έλεγχος.
Ο έλεγχος φυσικά θα διενεργείται ύστερα από έγγραφη εντολή του προϊσταμένου της αρμόδιας ελεγκτικής υπηρεσίας και τα αποτελέσματά του περιλαμβάνονται για όλες τις ελεγχόμενες χρήσεις σε ειδικό σημείωμα ελέγχου, που επέχει και θέση κλήσης προς ακρόαση. Τα ειδικά σημειώματα ελέγχου υπογράφονται, ελέγχονται και θεωρούνται αρμοδίως και στη συνέχεια, εφόσον περιέχουν διαπιστώσεις φορολογικών διαφορών, επιδίδονται με ευθύνη των ελεγκτών στον υπόχρεο.
Σε περίπτωση φυσικά που από το διενεργηθέντα έλεγχο, που θα πραγματοποιείται με βάση τις ελάχιστες ελεγκτικές επαληθεύσεις με κλιμάκωση όμως της αυστηρότητας, δεν προκύψουν διαφορές για κανένα φορολογικό αντικείμενο, αυτό γνωστοποιείται στον επιτηδευματία με απλή ταχυδρομική επιστολή.
Θα πρέπει εξάλλου να αναφερθεί ότι με εντολή του κ. Οικονόμου και κατ' εφαρμογή των ισχυουσών διατάξεων επισπεύδεται και η διαδικασία καταλογισμού των προστίμων, καθώς θα πρέπει εντός πέντε ημερών από την επίδοση των ειδικών σημειωμάτων ελέγχου ο υπόχρεος αν αμφισβητεί το περιεχόμενό τους, να υποβάλει αίτηση προς τον προϊστάμενο της αρμόδιας ελεγκτικής υπηρεσίας με πρόταση επίλυσης των φορολογικών διαφορών, υπό την προϋπόθεση όμως ότι θα υποβάλει και όλα τα αποδεικτικά στοιχεία για την υποστήριξη των ισχυρισμών του.
Σε κάθε περίπτωση η επίλυση των φορολογικών διαφορών δεν μπορεί να συντελεσθεί μετά την πάροδο δέκα ημερών από την ημερομηνία επίδοσης των ειδικών σημειωμάτων ελέγχου. Ειδικά στις περιπτώσεις που στην εξέταση της αίτησης συμπράττει και ο αρμόδιος Οικονομικός Επιθεωρητής η επίλυση των φορολογικών διαφορών μπορεί να συντελεστεί εντός 20 ημερών από την ημερομηνία επίδοσης των ειδικών σημειωμάτων.
Στην περίπτωση δε που οι ισχυρισμοί ή τα στοιχεία που επικαλείται ο υπόχρεος χρήζουν περαιτέρω διερεύνησης, τότε η προθεσμία φτάνει μέχρι και 40 μέρες.
Από την άλλη πλευρά εάν κατά την εξέταση της αίτησης, ο υπόχρεος πείσει με τις παρατηρήσεις του, και εφόσον αυτές γίνουν αποδεκτές ολικά ή μερικά, μπορεί να τροποποιηθεί το πόρισμα του ελέγχου ως προς το ύψος της κατά περίπτωση φορολογητέας ύλης ή και ως προς το χαρακτηρισμό επί του κύρους των τηρηθέντων βιβλίων και στοιχείων.
Επίσης, μπορεί να μειωθεί σε ποσοστό 20% η προκύπτουσα διαφορά ακαθάριστων εσόδων, ενώ εάν αποδείξει ότι συνετέλεσαν και λόγοι ανωτέρας βίας, τότε η διαφορά μειώνεται μέχρι και 40%.
Επισημαίνεται ότι το τελικό ποσό που θα καταλογιστεί, μπορεί να καταβληθεί σε μηνιαίες δόσεις από 12 μέχρι 36.
Κατάλογος δικαστικών επιμελητών
Εντείνονται οι προσπάθειες για την ενίσχυση των δημοσίων εσόδων και τον περιορισμό της «μαύρης τρύπας» του προϋπολογισμού, η οποία στο επτάμηνο υπερβαίνει τα 3,5 δισ. ευρώ, καθώς το οικονομικό επιτελείο ζήτησε από τους προέδρους των Συλλόγων των Δικαστικών Επιμελητών, έως τις 16 Αυγούστου, να έχουν στείλει στους προϊσταμένους των Εφοριών και Τελωνείων αναλυτική κατάσταση των μελών τους, οι οποίοι θα επιφορτιστούν με την άμεση επίδοση καταλογιστικών πράξεων.
Η σχετική εντολή δόθηκε με την υπ' αρίθμ. 1108971/ΔΕ-Α΄/29.7.2011 κοινή απόφαση των υπουργών Οικονομικών και Δικαιοσύνης, με την οποία καθορίζονται οι διαδικασίες επίδοσης των καταλογιστικών πράξεων φορολογικών και τελωνειακών αρχών μέσω των Δικαστικών Επιμελητών.
ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΟΥΡΟΣ - gkouros@naftemporiki.gr