«Ψίχουλα» απέφερε στην αγορά η φετινή προεκλογική περίοδος, η πιο φτωχή των τελευταίων δεκαετιών. Ακόμη και όσες εταιρείες και επαγγελματίες «κινήθηκαν» λιγάκι στο διάστημα των μόλις 23 ημερών που κράτησε η προεκλογική περίοδος έσπευσαν να...εισπράξουν τα οφειλόμενα καθώς υπάρχει ο φόβος για «φέσια», την επομένη των αποτελεσμάτων.
Η κακή οικονομική συγκυρία, η χαμηλή απήχηση των μεγάλων κομμάτων, η περιορισμένη χρονικά και άτονη προεκλογική περίοδος, η αδυναμία - απροθυμία επιχειρήσεων να χρηματοδοτήσουν τους παλιούς γνώριμους των κομμάτων εξουσίας αντί «ανταποδοτικών εξυπηρετήσεων», η αλλαγή στους τρόπους προσέγγισης των ψηφοφόρων, έκαναν αυτή την προεκλογική περίοδο την πιο φτωχή των μεταπολιτευτικών δεκαετιών.
Η αγορά, αυτή τη φορά, δεν είδε το χρώμα του χρήματος, καθώς δαπανήθηκαν πολύ λιγότερα κι' από τις δημοτικές εκλογές του Νοεμβρίου του 2010, ενώ ανεπιβεβαίωτη πληροφορία θέλει υποψηφίους να έχουν δώσει τα φυλλάδια τους για τύπωμα, στη γειτονική Βουλγαρία.
Εκεί λοιπόν που επιχειρήσεις και ανεξάρτητοι επαγγελματίες, στις δεκαετίες του '80 και του '90 πανηγύριζαν, κάθε φορά που είχαμε εκλογές, αυτή τη φορά, ούτε που είδαν, καλά- καλά, κάποια διαφορά επί τα βελτίω, παρότι η συμμετοχή πολλών κομμάτων στην εκλογική αναμέτρηση, συνεπάγεται και μεγάλο αριθμό υποψηφίων.
Θεωρητικά, κατά την προεκλογική περίοδο, θα έπρεπε να έχουν δουλειές... με φούντες, διαφημιστές, γραφίστες, εταιρείες επικοινωνίας και εταιρείες δημοσκοπήσεων, τυπογράφοι, χώροι εστίασης και ξενοδοχεία, εταιρείες ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών εγκαταστάσεων, όλος ο Τύπος, διανομείς έντυπου υλικού κοκ.
Όμως η θεωρία, ως γνωστόν, απέχει από την πράξη. Τα έντυπα ΜΜΕ, είχαν ελάχιστα έσοδα από καταχωρήσεις υποψηφίων, ενώ στους δρόμους της πόλης είδαμε λίγες αφίσες κομμάτων και όχι προσώπων. Περιορισμένο και το χαρτομάνι των φυλλαδίων, που κάποτε γέμιζε παρμπρίζ αυτοκινήτων, γραμματοκιβώτια, εισόδους πολυκατοικιών, πεζοδρόμια και δρόμους. Άλλωστε οι υποψήφιοι έχουν πλέον στραφεί στην ευκολία των ηλεκτρονικών μέσων και στο χαμηλότερο budget των μέσων κοινωνικής δικτύωσης (facebook , twitter) και των sms στα κινητά.
Κι αφού οι «παλιοί» των κομμάτων εξουσίας, δεν μπορούν μπορούν καλά- καλά να βρούνε χρηματοδότηση από φίλους επιχειρηματίες (περιορίσθηκαν και τα ποσά που η Εφορία δικαιολογεί στις εταιρείες για δημόσιες σχέσεις), τι να περιμένουν οι νέοι; Στην πλειοψηφία τους όσοι κατεβαίνουν για πρώτη φορά υποψήφιοι, είναι όλοι αυτοχρηματοδοτούμενοι.
Οι καμπάνιες λοιπόν γίνονται, από πλευράς δαπανών, σεμνά και ταπεινά. Μικρές συγκεντρώσεις υποψηφίων σε καφέ, ξενοδοχεία, συχνά σε σπίτια φίλων και, πολύ περιορισμένη κίνηση σε ανοικτούς χώρους (σε αυτές τις δύσκολες μέρες για τους πολιτικούς, που οι ψηφοφόροι εκδηλώνουν από αδιαφορία μέχρι επιθετικότητα), άρα και με πολύ μικρότερη διάθεση έντυπου προεκλογικού υλικού.
Έτσι, η τοπική αγορά, που πολύ λίγα είχε να ωφεληθεί από τα κόμματα, ελάχιστα κινήθηκε από την προεκλογική κίνηση των υποψηφίων, ενώ όσες εταιρείες και επαγγελματίες δούλεψαν κάπως παραπάνω, έχουν την αγωνία να πάρουν τα όσα συμφωνήθηκαν, γιατί από αυτούς που θα εκλεγούν, πολλαπλάσιοι είναι εκείνοι που θα μείνουν εκτός Βουλής!
voria.gr