ΜΑΧΑΙΡΙ ΣΕ ΣΧΟΛΕΣ ΚΑΙ ΕΙΣΑΚΤΕΟΥΣ
Παύουν να υπάρχουν τα 590 τμήματα των πανεπιστημίων, ολόκληρες σχολές ομαδοποιούνται σε μία, από την οποία οι εισακτέοι μετά το πρώτο έτος θα επιλέγουν κατεύθυνση για πτυχίο
Καταργούνται τα τμήματα... και το πανεπιστήμιο όλο γίνεται μία σχολή. Τα πάνω κάτω στη δομή των ΑΕΙ - ΤΕΙ φέρνει το νομοσχέδιο για την ανώτατη εκπαίδευση, που θα έρθει στη Βουλή τον Φεβρουάριο. Το τελικό κείμενο του υπ. Παιδείας θα παρουσιασθεί στις 25 Ιανουαρίου στη διακομματική επιτροπή της Βουλής που έχει συσταθεί για την Παιδεία. Θα περιλαμβάνει τη ριζικότερη μεταρρύθμιση των τελευταίων ετών στα πανεπιστήμια.
Παύουν να υπάρχουν τα 590 τμήματα των πανεπιστημίων, ολόκληρες σχολές ομαδοποιούνται σε μία, από την οποία οι εισακτέοι μετά το πρώτο έτος θα επιλέγουν κατεύθυνση για πτυχίο
Καταργούνται τα τμήματα... και το πανεπιστήμιο όλο γίνεται μία σχολή. Τα πάνω κάτω στη δομή των ΑΕΙ - ΤΕΙ φέρνει το νομοσχέδιο για την ανώτατη εκπαίδευση, που θα έρθει στη Βουλή τον Φεβρουάριο. Το τελικό κείμενο του υπ. Παιδείας θα παρουσιασθεί στις 25 Ιανουαρίου στη διακομματική επιτροπή της Βουλής που έχει συσταθεί για την Παιδεία. Θα περιλαμβάνει τη ριζικότερη μεταρρύθμιση των τελευταίων ετών στα πανεπιστήμια.
Αυτήν την περίοδο στο πλαίσιο της Διακομματικής Επιτροπής της Βουλής, γίνεται η συζήτηση του ορισμού του «νέου πανεπιστημίου» και της σύνθεσης που αυτό θα έχει. Ο καινούργιος σχεδιασμός των ΑΕΙ-ΤΕΙ θα αποτελέσει τη βάση για το νέο σύστημα εισαγωγής στα ανώτατα ιδρύματα καθώς και για τον σαρωτικό «Καλλικράτη» που θα έρθει για τμήματα, σχολές και πανεπιστήμια.
Ισχυροποιούνται οι σχολές, κατά το πρότυπο των βρετανικών πανεπιστημίων. Υπό τον τίτλο τους θα μπορούν να ενσωματωθούν και ολόκληρα πανεπιστήμια. Λόγου χάρη, θα μπορεί η Οικονομική Σχολή να συμπεριλάβει την ΑΣΟΕΕ, το Πανεπιστήμιο του Πειραιά ή τα δεκάδες οικονομικά τμήματα που υπάρχουν διάσπαρτα ανά πανεπιστήμιο σήμερα.
Βασική Ακαδημαϊκή Μονάδα θα είναι η Σχολή που θα έχει την ευθύνη για τα προγράμματα σπουδών, θα απονέμει πτυχία και μπορεί να αποτελείται από εξειδικεύσεις με συγγενή επιστημονικά πεδία. Η Σχολή έχει την ευθύνη για την ανάπτυξη του ενιαίου προγράμματος σπουδών του πρώτου ακαδημαϊκού έτους.
Με λίγα λόγια, οι τελειόφοιτοι του λυκείου θα εισάγονται στις νέες σχολές, θα παρακολουθούν κύκλους μαθημάτων κι ύστερα από εξετάσεις θα κατευθύνονται στην εξειδίκευση που επιθυμούν!
Οι φοιτητές εντάσσονται στα επιμέρους προγράμματα σπουδών της Σχολής, μετά το τέλος του πρώτου έτους, ανάλογα με τις επιδόσεις και τις προτιμήσεις τους. Το νέο σύστημα μάλλον θα δυσκολέψει αρκετά τη ζωή των υποψήφιων φοιτητών.
Συζήτηση αναμένεται να γίνει μεταξύ της πανεπιστημιακής κοινότητας και για το είδος των πτυχίων που θα δίδονται μετά την κατάργηση των τμημάτων. Βεβαίως οι καταργήσεις των τμημάτων, αλλά και της υφιστάμενης δομής των ΑΕΙ-ΤΕΙ, βρίσκει αντίθετα τα κόμματα της αντιπολίτευσης.
Η πρώτη φάσηΟπως και να έχει, ο χάρτης της ανώτατης εκπαίδευσης θα αλλάξει ριζικά, ακολουθώντας και την αντίστοιχη διεθνή τάση συγχώνευσης των πανεπιστημίων (από τα 17 πανεπιστημιακά ιδρύματα που υπήρχαν στη Δανία, απέμειναν τα 3. Παρόμοιος ανασχεδιασμός έγινε και στη Γαλλία, όπου από τα περίπου 100 τριτοβάθμια ιδρύματα, παρέμειναν να λειτουργούν 17 «εκπαιδευτικοί πόλοι»). Η σάρωση σε πρώτη φάση θα αφορά τμήματα των ΤΕΙ.
Οι επιτροπές του υπουργείου μελετούν τη συγχώνευση περιφερειακών πανεπιστημίων, όπως το Στερεάς Ελλάδας, το Δυτικής Μακεδονίας, στα οποία υπάρχουν πλήθος σχολών με αλληλοεπικαλύψεις επιστημονικών αντικειμένων. Στόχος είναι ο περιορισμός του κατακερματισμού των σχολών και των πανεπιστημίων (για παράδειγμα, στη Βόρειο Ελλάδα και σε απόσταση αναπνοής, υπάρχει το ΑΕΙ Μακεδονίας, το ΑΕΙ Δυτ. Μακεδονίας και το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο).
Ο νέος «χάρτης» της ανώτατης εκπαίδευσης
1 Καταργείται η υφιστάμενη δομή των πανεπιστημίων και των τεχνολογικών ιδρυμάτων. Τα 590 τμήματα ΑΕΙ-ΤΕΙ παύουν να υπάρχουν με τη μορφή που λειτουργούν σήμερα και μπαίνουν κάτω από την ομπρέλα των σχολών στις οποίες θα ανήκουν. Τα τμήματα θα αποτελέσουν «εξειδικεύσεις» του επιστημονικού αντικειμένου της «μεγάλης σχολής» στην οποία θα περιλαμβάνονται.
2 Αλλάζει ο ορισμός της σχολής. Οι σχολές δεν θα είναι πλέον «υποδιαιρέσεις» των πανεπιστημίων. Η σχολή θα ταυτίζεται με το πανεπιστήμιο (για παράδειγμα, υπό τον όρο Σχολή Ανθρωπιστικών Επιστημών, θα μπορούν να βρεθούν η Νομική, η Φιλοσοφική, η Θεολογία ή ακόμη και ολόκληρο το Πάντειο). Πάνω σε αυτόν τον νέο ορισμό του πανεπιστημίου, θα πέσει βαρύς ο πέλεκυς του «Καλλικράτη», που θα... κόψει περισσότερα από τα μισά σημερινά τμήματα και θα καταργήσει ακόμη κι ολόκληρα πανεπιστήμια.
3 Οι νέοι φοιτητές θα εισάγονται σε σχολή ΑΕΙ ή ΤΕΙ και θα ακολουθούν μετά το πρώτο έτος την «κατεύθυνση-εξειδίκευση», που θα τους οδηγεί στο πτυχίο.
4 Η σχολή θα έχει την ευθύνη για τη δημιουργία του Ενιαίου Προγράμματος σπουδών του πρώτου ακαδημαϊκού έτους. Μετά το τέλος του πρώτου έτους, οι φοιτητές θα εντάσσονται στα επιμέρους προγράμματα σπουδών της σχολής, ύστερα από εξετάσεις.
5 Δημιουργούνται νέα πτυχία. Η αλλαγή των προγραμμάτων σπουδών και η κατάργηση των τμημάτων θα φέρει και καινούρια είδη πτυχίων (τριετούς ή διετούς διάρκειας). Σε κάθε πανεπιστήμιο θεσμοθετούνται Σχολές Μεταπτυχιακών Σπουδών καθώς και η δυνατότητα προσφοράς προγραμμάτων σπουδών από απόσταση αλλά και προγραμμάτων μικρότερων της τετραετούς διάρκειας σπουδών.
ΒΙΒΙΑΝ ΜΠΕΝΕΚΟΥ- ΕΘΝΟΣ
Ισχυροποιούνται οι σχολές, κατά το πρότυπο των βρετανικών πανεπιστημίων. Υπό τον τίτλο τους θα μπορούν να ενσωματωθούν και ολόκληρα πανεπιστήμια. Λόγου χάρη, θα μπορεί η Οικονομική Σχολή να συμπεριλάβει την ΑΣΟΕΕ, το Πανεπιστήμιο του Πειραιά ή τα δεκάδες οικονομικά τμήματα που υπάρχουν διάσπαρτα ανά πανεπιστήμιο σήμερα.
Βασική Ακαδημαϊκή Μονάδα θα είναι η Σχολή που θα έχει την ευθύνη για τα προγράμματα σπουδών, θα απονέμει πτυχία και μπορεί να αποτελείται από εξειδικεύσεις με συγγενή επιστημονικά πεδία. Η Σχολή έχει την ευθύνη για την ανάπτυξη του ενιαίου προγράμματος σπουδών του πρώτου ακαδημαϊκού έτους.
Με λίγα λόγια, οι τελειόφοιτοι του λυκείου θα εισάγονται στις νέες σχολές, θα παρακολουθούν κύκλους μαθημάτων κι ύστερα από εξετάσεις θα κατευθύνονται στην εξειδίκευση που επιθυμούν!
Οι φοιτητές εντάσσονται στα επιμέρους προγράμματα σπουδών της Σχολής, μετά το τέλος του πρώτου έτους, ανάλογα με τις επιδόσεις και τις προτιμήσεις τους. Το νέο σύστημα μάλλον θα δυσκολέψει αρκετά τη ζωή των υποψήφιων φοιτητών.
Συζήτηση αναμένεται να γίνει μεταξύ της πανεπιστημιακής κοινότητας και για το είδος των πτυχίων που θα δίδονται μετά την κατάργηση των τμημάτων. Βεβαίως οι καταργήσεις των τμημάτων, αλλά και της υφιστάμενης δομής των ΑΕΙ-ΤΕΙ, βρίσκει αντίθετα τα κόμματα της αντιπολίτευσης.
Η πρώτη φάσηΟπως και να έχει, ο χάρτης της ανώτατης εκπαίδευσης θα αλλάξει ριζικά, ακολουθώντας και την αντίστοιχη διεθνή τάση συγχώνευσης των πανεπιστημίων (από τα 17 πανεπιστημιακά ιδρύματα που υπήρχαν στη Δανία, απέμειναν τα 3. Παρόμοιος ανασχεδιασμός έγινε και στη Γαλλία, όπου από τα περίπου 100 τριτοβάθμια ιδρύματα, παρέμειναν να λειτουργούν 17 «εκπαιδευτικοί πόλοι»). Η σάρωση σε πρώτη φάση θα αφορά τμήματα των ΤΕΙ.
Οι επιτροπές του υπουργείου μελετούν τη συγχώνευση περιφερειακών πανεπιστημίων, όπως το Στερεάς Ελλάδας, το Δυτικής Μακεδονίας, στα οποία υπάρχουν πλήθος σχολών με αλληλοεπικαλύψεις επιστημονικών αντικειμένων. Στόχος είναι ο περιορισμός του κατακερματισμού των σχολών και των πανεπιστημίων (για παράδειγμα, στη Βόρειο Ελλάδα και σε απόσταση αναπνοής, υπάρχει το ΑΕΙ Μακεδονίας, το ΑΕΙ Δυτ. Μακεδονίας και το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο).
Ο νέος «χάρτης» της ανώτατης εκπαίδευσης
1 Καταργείται η υφιστάμενη δομή των πανεπιστημίων και των τεχνολογικών ιδρυμάτων. Τα 590 τμήματα ΑΕΙ-ΤΕΙ παύουν να υπάρχουν με τη μορφή που λειτουργούν σήμερα και μπαίνουν κάτω από την ομπρέλα των σχολών στις οποίες θα ανήκουν. Τα τμήματα θα αποτελέσουν «εξειδικεύσεις» του επιστημονικού αντικειμένου της «μεγάλης σχολής» στην οποία θα περιλαμβάνονται.
2 Αλλάζει ο ορισμός της σχολής. Οι σχολές δεν θα είναι πλέον «υποδιαιρέσεις» των πανεπιστημίων. Η σχολή θα ταυτίζεται με το πανεπιστήμιο (για παράδειγμα, υπό τον όρο Σχολή Ανθρωπιστικών Επιστημών, θα μπορούν να βρεθούν η Νομική, η Φιλοσοφική, η Θεολογία ή ακόμη και ολόκληρο το Πάντειο). Πάνω σε αυτόν τον νέο ορισμό του πανεπιστημίου, θα πέσει βαρύς ο πέλεκυς του «Καλλικράτη», που θα... κόψει περισσότερα από τα μισά σημερινά τμήματα και θα καταργήσει ακόμη κι ολόκληρα πανεπιστήμια.
3 Οι νέοι φοιτητές θα εισάγονται σε σχολή ΑΕΙ ή ΤΕΙ και θα ακολουθούν μετά το πρώτο έτος την «κατεύθυνση-εξειδίκευση», που θα τους οδηγεί στο πτυχίο.
4 Η σχολή θα έχει την ευθύνη για τη δημιουργία του Ενιαίου Προγράμματος σπουδών του πρώτου ακαδημαϊκού έτους. Μετά το τέλος του πρώτου έτους, οι φοιτητές θα εντάσσονται στα επιμέρους προγράμματα σπουδών της σχολής, ύστερα από εξετάσεις.
5 Δημιουργούνται νέα πτυχία. Η αλλαγή των προγραμμάτων σπουδών και η κατάργηση των τμημάτων θα φέρει και καινούρια είδη πτυχίων (τριετούς ή διετούς διάρκειας). Σε κάθε πανεπιστήμιο θεσμοθετούνται Σχολές Μεταπτυχιακών Σπουδών καθώς και η δυνατότητα προσφοράς προγραμμάτων σπουδών από απόσταση αλλά και προγραμμάτων μικρότερων της τετραετούς διάρκειας σπουδών.
ΒΙΒΙΑΝ ΜΠΕΝΕΚΟΥ- ΕΘΝΟΣ