Παρασκευή 19 Αυγούστου 2011

ΑΛΛΑΖΕΙ ΠΛΗΡΩΣ ΚΑΙ Ο "ΧΑΡΤΗΣ" ΤΟΥ ΤΕΛΩΝΕΙΟΥ ΧΙΟΥ







Η αντίστροφη μέτρηση για την αναδιοργάνωση των υπηρεσιών του υπουργείου Οικονομικών ξεκινά τις επόμενες ημέρες, «συμπτωματικά» με την άφιξη των τεχνικών κλιμακίων της τρόικας στην Αθήνα και την έναρξη των ελέγχων για την πορεία της ελληνικής οικονομίας.

Από τις 288 ΔΟΥ που λειτουργούν σήμερα θα παραμείνουν μόνο 75, εκ των οποίων μάλιστα οι 20 θα βρίσκονται στην Αττική και οι 6 στη Θεσσαλονίκη, ενώ οι 49 θα κατανεμηθούν στην υπόλοιπη χώρα.

Από την προσεχή Δευτέρα 22 Αυγούστου με απόφαση του αντιπροέδρου της κυβέρνησης και υπουργού Οικονομικών, Ευάγγελου Βενιζέλου, αναστέλλεται η λειτουργία 14 τμημάτων και υπηρεσιών της Γενικής Διεύθυνσης Τελωνείων και Ειδικών Φόρων Κατανάλωσης (ΕΦΚ) και οι αρμοδιότητές τους συγχωνεύονται και περιέρχονται σε άλλες υπηρεσίες της κεντρικής διεύθυνσης του υπουργείου.

Επίσης, από την ίδια ημερομηνία επέρχονται σαρωτικές αλλαγές στις υπηρεσίες και στα τμήματα 50 τελωνείων όλης της χώρας, με καταργήσεις, συγχωνεύσεις και μετάθεση αρμοδιοτήτων.

Ο τελωνειακός «χάρτης» της χώρας αλλάζει κατά την άφιξη των ελεγκτών της τρόικας στην Αθήνα, καθώς το οικονομικό επιτελείο, γνωρίζοντας τις καθυστερήσεις που έχουν καταγραφεί όσον αφορά στην «ανασύνταξη» των υπηρεσιών του, επιθυμεί να αποδείξει ότι γίνονται πράξεις οι δεσμεύσεις για «μείωση», όπως χαρακτηριστικά αναφέρεται στην απόφαση του υπουργείου (υπ' αριθμ. Δ6/1109221ΕΞ/1.8.2011), «του αριθμού των τμημάτων των οργανικών μονάδων, επιπέδου διεύθυνσης, λόγω μείωσης του προσωπικού και του όγκου εργασίας».

Είναι χαρακτηριστικό ότι στο κείμενο της απόφασης υπογραμμίζεται ότι οι εν λόγω καταργήσεις και συγχωνεύσεις έχουν ως στόχο την περαιτέρω ενίσχυση του ελεγκτικού μηχανισμού.

Επανεκκίνηση

Με την απόφαση του υπουργού Οικονομικών, Ευάγγελου Βενιζέλου, στόχος είναι να αποδειχθεί στην τρόικα ότι γίνονται πράξη οι δεσμεύσεις για μείωση του αριθμού των τμημάτων του υπουργείου.

Με τις αλλαγές πάντως στα τελωνεία και αυτές που έρχονται στις εφορίες είναι φανερό πλέον ότι η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Οικονομικών επιταχύνει όλες τις διαδικασίες για την επανεκκίνηση της «μηχανής» είσπραξης των εσόδων του κράτους προκειμένου να κλείσει και η «μαύρη τρύπα» των 3,5 δισ. ευρώ, γεγονός το οποίο αποτελεί βασική προτεραιότητα για την επίτευξη των στόχων του προϋπολογισμού, αλλά και των αλλαγών που ήδη εμμέσως πλην σαφώς έχει προαναγγείλει ο κ. Βενιζέλος για την ελάφρυνση των ασθενέστερων οικονομικά ομάδων του πληθυσμού.

Θα πρέπει να αναφερθεί ότι κατά το οικονομικό επιτελείο κομβικός στο όλο εγχείρημα θα πρέπει να είναι ο ρόλος της Γενικής Γραμματείας Πληροφοριακών Συστημάτων και της λειτουργίας του TAXIS, ούτως ώστε να επιτευχθεί η πρωταρχική επιδίωξη της κυβέρνησης όπως οι πολίτες να μην έχουν καμία συναλλαγή ή έστω τις δυνατόν λιγότερες με τις φορολογικές αρχές.

Με τον τρόπο αυτό άλλωστε οι υπάλληλοι των εφοριών θα απεγκλωβιστούν από τη γραφειοκρατία και θα ασχολούνται αποκλειστικά με τον έλεγχο των φορολογικών δηλώσεων, τη διενέργεια εξονυχιστικών ελέγχων προς κάθε κατεύθυνση, τις διασταυρώσεις στοιχείων και φυσικά με την είσπραξη των ληξιπρόθεσμων χρεών προς το Δημόσιο.

Στόχος των αλλαγών που επέρχονται στις τελωνειακές υπηρεσίες της χώρας είναι, όπως χαρακτηριστικά αναφέρεται στην απόφαση, η προσαρμογή τους στις απαιτήσεις της εποχής, ώστε αποκτήσουν μεγαλύτερη ευελιξία και αποτελεσματικότητα όσον αφορά στον περιορισμό του λαθρεμπορίου και στην είσπραξη των ειδικών φόρων κατανάλωσης.

Ετσι, με βάση την απόφαση του κ. Βενιζέλου, από τη Δευτέρα αλλάζει η εικόνα των εξής τελωνείων: Αθηνών, Αστακού, Αερολιμένα «Ελευθέριος Βενιζέλος», Λαυρίου, Ναυπλίου, Πατρών, Θηβών, Οινόης, Δράμας, Ελευσίνας, Ρόδου, Αλεξανδρούπολης, Κήπων, Νέας Ορεστιάδας, Χαλκίδας, Βέροιας, Ηρακλείου, Α' Τελωνείο Εισαγωγών - Εξαγωγών Θεσσαλονίκης, Β' Τελωνείο Εισαγωγής Θεσσαλονίκης, Ε' Τελωνείο Αερολιμένα Θεσσαλονίκης, Στ' Τελωνείο Ειδικών Φόρων Κατανάλωσης Θεσσαλονίκης, Ηγουμενίτσας, Ιωαννίνων, Κακαβιάς, Καβάλας, Καστοριάς, Κέρκυρας, Ευζώνων, Κιλκίς, Δοϊράνης, Κορίνθου, Σύρου, Λάρισας, Μυτιλήνης, Βόλου, Καλαμάτας, Ξάνθης, Σκύδρας, Κατερίνης, Πρέβεζας, Κομοτηνής, Σερρών, Στυλίδας, Κρυσταλλοπηγής, Χανίων, Χίου, ενώ στην Αττική αναστέλλονται υπηρεσίες και τμήματα στα Α' Τελωνείο Εισαγωγής, ΕΦΚ και Εφοδίων Πειραιώς, Δ' Τελωνείο Επίβλεψης Συγκροτημάτων Πειραιώς, Ε' Τελωνείο Εισαγωγής Πειραιώς, Στ' Τελωνείο Εισαγωγής Πειραιώς.

Αξίζει να σημειωθεί ότι οι αρμοδιότητες και τα καθήκοντα των υποδιευθυντών των τελωνείων Πατρών (νομού Αχαΐας), Κήπων (νομού Εβρου), Ηρακλείου (νομού Ηρακλείου), Ε' Αερολιμένα (νομού Θεσσαλονίκης), Κακαβιάς (νομού Ιωαννίνων), Κέρκυρας (νομού Κέρκυρας), Ευζώνων (νομού Κιλκίς), Λάρισας (νομού Λάρισας), Βόλου (νομού Μαγνησίας), Κρυσταλλοπηγής (νομού Φλώρινας) και Χανίων (νομού Χανίων) από την ημερομηνία αναστολής των τμημάτων τους περιέρχονται στους προϊσταμένους των συγκεκριμένων τελωνείων.

Καταργούνται οριστικά 213 εφορίες

Οι ανατροπές που επέρχονται σύντομα και στις ΔΟΥ θα είναι ριζικές, καθώς στο σχέδιο που έχει στα χέρια της η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Οικονομικών προβλέπεται ότι από τις 288 ΔΟΥ που λειτουργούν σήμερα θα παραμείνουν, όπως έχει ήδη επισημάνει η «Ν», μόνο 75, εκ των οποίων μάλιστα οι 20 θα βρίσκονται στην Αττική και οι 6 στη Θεσσαλονίκη, ενώ οι 49 θα κατανεμηθούν στην υπόλοιπη χώρα, αφού σε κάθε νομαρχιακό διαμέρισμα θα λειτουργεί μία ΔΟΥ.

Αξίζει να σημειωθεί ότι στην Αττική θα καταργηθούν οι ΦΑΕΕ Αθηνών, ΦΑΒΕ Αθηνών και ΦΑΕ Πειραιώς και οι υπόχρεοι θα «μετακομίσουν» στις εφορίες όπου εδρεύουν οι εταιρείες τους, ενώ παράλληλα θα δημιουργηθεί και μια υπερ-ΔΟΥ που θα έχει ως αρμοδιότητα τον έλεγχο των 1.000 μεγαλύτερων φορολογουμένων.

Από την άλλη πλευρά, θα διατηρηθεί η ΔΟΥ Πλοίων, στην οποία όμως θα μεταφερθούν οι αρμοδιότητες των άλλων ΔΟΥ, όπως π.χ. Λαυρίου και Ελευσίνας, ενώ θα διατηρηθεί και η ΔΟΥ Κατοίκων Εξωτερικού, η οποία ενδέχεται να αναλάβει και τον έλεγχο των offshore εταιρειών.

Με την υλοποίηση των ανωτέρω αλλαγών όλοι οι υπάλληλοι που σήμερα εργάζονται στις ΔΟΥ που συγχωνεύονται ή απορροφώνται θα μεταφερθούν στις νέες ΔΟΥ που θα δημιουργηθούν καθώς και στα ελεγκτικά κέντρα.

Τα στελέχη του υπουργείου πιστεύουν ότι με τις συγκεκριμένες ανακατατάξεις περισσότεροι από 2.000 υπάλληλοι θα μπορέσουν να ενισχύσουν τα Τμήματα Ελέγχου και Αναγκαστικής Είσπραξης Εσόδων, ενώ όλοι οι εφοριακοί θα θεωρούνται εν δυνάμει ελεγκτές που θα έχουν από το νόμο τη δυνατότητα να προχωρούν άμεσα σε όλες τις προβλεπόμενες διαδικασίες αναγκαστικής είσπραξης εσόδων στις περιπτώσεις που εντοπίζουν οφειλέτες οι οποίοι δεν καταβάλλουν εμπρόθεσμα τα χρέη τους. Επισημαίνεται ότι οι αλλαγές θα αφορούν και στις νησιωτικές περιοχές.

Υπηρεσίες από τα ΚΕΠ

Οι ΔΟΥ που θα παραμείνουν μετά τις συγχωνεύσεις θα σταματήσουν να διεκπεραιώνουν εργασίες που μπορούν να φέρουν εις πέρας τα ΚΕΠ όπως είναι:

* Η έκδοση βεβαίωσης φορολογικής ενημερότητας.

* Η έκδοση αντιγράφου εκκαθαριστικού σημειώματος φόρου εισοδήματος.

* Η έκδοση αντιγράφου δήλωσης φορολογίας εισοδήματος Ε1, Ε2, Ε3 και αντιγράφου δήλωσης στοιχείων ακινήτων Ε9.

* Η επανεκτύπωση βεβαιώσεων απόδοσης ΑΦΜ φυσικού προσώπου, έναρξης ή διακοπής εργασιών φυσικού προσώπου και αλλαγής στοιχείων διεύθυνσης φυσικού προσώπου μη επιτηδευματία.

* Η αίτηση πιστοποίησης στο ΤΑΧΙSNET για χορήγηση κωδικών.

* Η ηλεκτρονική υποβολή δηλώσεων φορολογίας εισοδήματος (εντύπων Ε1, Ε2 και Ε3), δηλώσεων στοιχείων ακινήτων (Ε9), οριστικών δηλώσεων φόρου απόδοσης μισθωτών υπηρεσιών και του δεύτερου αντιτύπου της βεβαίωσης αποδοχών ή συντάξεων και εμπρόθεσμων αρχικών ανακεφαλαιωτικών πινάκων ενδοκοινοτικών παραδόσεων και αποκτήσεων.

* Η έκδοση βεβαίωσης εισοδηματικής ενίσχυσης νοικοκυριών ορεινών και μειονεκτικών περιοχών με χαμηλά εισοδήματα.

* Η έκδοση βεβαίωσης εισοδηματικής ενίσχυσης οικογενειών με τέκνα υποχρεωτικής εκπαίδευσης και χαμηλά εισοδήματα.

Επίσης, όλες οι διαδικασίες που εκτελούνται σήμερα από τις ΔΟΥ και αφορούν υποβολή δηλώσεων, έκδοση βεβαιώσεων και πιστοποιητικών θα απομακρυνθούν σύντομα απ' αυτές, αφού θα παρέχονται μέσω διαδικτυακών εφαρμογών, όπως άλλωστε και τα παράβολα, ενώ η πληρωμή όλων των βεβαιωμένων οφειλών προς το δημόσιο θα γίνεται μέσω εμπορικών τραπεζών.

ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΟΥΡΟΣ - gkouros@naftemporiki.gr